fredag 25 oktober 2013

v43

När det kommer till stämningen i klassen och arbetsro, så kämpar vi på med detta. Vi lägger mycket fokus på och arbetar med att få en bra grupp som fungerar och trivs tillsammans. En del av detta är våra EQ- lektioner, hemlig kompis, läser och ser filmer och diskuterar kring dem (kamratskap, respekt, språk, känslor...)men också när vi tillsammans lyckats, ha klassens timma(se på film, rita, leka). Jag ser en stor skillnad mot skolstarten, även om det finns sämre och bättre dagar. Vi är på väg framåt och barnen börjar själva förstå hur det behöver vara för att fungera. De är ju också så att det krävs en förståelse i gruppen att vi är olika, arbetar med olika saker och på olika sätt, en del behöver lugnet utanför klassrummet ibland och andra har någon annan bok, någon behöver prata med mig inne en rast eller bara vila på soffan, en annan behöver hjälp vid socialt samspel och konflikter....Listan kan göras evighetslång då det handlar om att bemöta varje elev där just den är och att även bemöta våra elever med synliga och osynliga funktionsnedsättningar av olika slag. Det är ju en kunskap som just vi personal på skolan besitter i vårt arbete med barnen. Men det är ju faktiskt så att det är en livskunskap och anpassning till den verklighet vi alla lever i.
Sedan arbetar jag, som ni märkt, med att hela tiden informera och föra en dialog med berörda föräldrar om händelser av olika slag som inträffar i klassen. Det är ju enbart tillsammans som vi kan lyckas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.